woensdag 27 mei 2015

5 TIPS OM TE BESPAREN OP BOODSCHAPPEN

Mijn top 5 tips om te besparen op boodschappen

Klik op de "Meer" button om mijn tips te zien
die je kunnen helpen bij het consuminderen.




TIP 1: Tweedehands

Houdt een lijst bij met wat aangeschaft moet worden. En vraag jezelf altijd of je het ook echt nodig hebt, of dat het eventuele oude misschien te repareren is (http://repaircafe.nl/) of dat je het ook kan lenen. Ik bewaar deze lijst in mijn agenda, op die manier kan ik het meteen opschrijven zodra iets me te binnen schiet.  
Ik ga 1 keer in de twee a drie weken naar de kringloop en neem dan het lijstje mee, zodat ik het tweedehands aan kan schaffen. Dat wat ik niet kan vinden schaf ik aan via Marktplaats.

TIP 2: Aanbiedingen

Houdt de aanbiedingen in de gaten. Eens per twee weken kijk ik op de site “Voordeelmuis”. Deze site is ooit begonnen met iemand die iedere week de aanbiedingen netjes uit de reclamefolders knipte en digitaliseerde. Een fantastische uitvinding.Tegenwoordig hoef je alleen maar in de zoekbalk het product in te typen dat je nodig hebt, bijvoorbeeld shampoo, en de website laat je meteen zien welke winkels het in de aanbieding hebben. Naast mijn eerdere lijstje hou ik ook een lijstje bij van nieuwe producten die aangeschaft moeten worden en deze sprokkel ik bij elkaar via Voordeelmuis. Het liefst koop ik alles zoveel mogelijk in 1 winkel, daarom is het soms ook zinvol om de naam van de winkel in de zoekbalk in te toetsen. Bij bijvoorbeeld het lijstje: luiers, shampoo en groene zeep, zou ik "Kruidvat" invoeren.

TIP 3: Weekmenu / Weekboodschappen

Maak een weekmenu. Ik doe dat altijd op zondagavond. Ik baseer mijn menu op wat er in de aanbieding is in de supermarkt, een kader wat voor mij erg prettig werkt. Aan de hand van mijn menu en wat ik nog in huis heb (bijvoorbeeld in de vriezer) maak ik mijn weekboodschappenlijst. Op deze manier kom je niet in de verleiding tot impulsaankopen en hoef je je de rest van de week niet meer druk te maken over boodschappen doen of het bedenken van het avondmenu. Als ik een drukke week heb print ik de menu’s uit, zodat mijn vriend eventueel kan koken.

TIP 4: Invriezen

Een vriezer. En dan bedoel ik niet zo’n klein vakje bovenin een koelkast. Het is echt de moeite waard om te investeren in een wat groter model. Ik kook bijna altijd meer en het restant wat overblijft vries ik in. Het is super fijn om minimaal 1 keer per week niet te hoeven koken en snel iets iets uit de vriezer te kunnen bereiden. Ook brood bewaar ik in de vriezer. Ik verdeel hele broden in kleine porties en haal iedere avond een zakje uit de vriezer om te laten ontdooien. Op die manier heb ik iedere dag vers brood en hoef ik nooit oud brood naar de eendjes te brengen (tot groot verdriet van mijn dochtertje ;))

TIP 5: Slim winkelen in de natuurwinkel

Mijn laatste tip is om naar de Ekoplaza te gaan op zaterdag einde middag. Op dat tijdstip worden producten die tegen de uiterste houdbaarheidsdatum aan zitten flink afgeprijsd. Vaak wel tot 50% of meer. Ik sla dan dikwijls goed in om het vervolgens meteen in te vriezen. Op die manier verleng je de houdbaarheidsdatum en koop je voor een spotprijs de meest lekkere en biologische voeding. 
De Ekoplaza organiseert op dit moment de verleidelijke prijsweken. Dat houdt in dat iedere week meerdere producten te koop zijn voor de helft van de prijs. Vaak zijn dit producten die lang houdbaar zijn, zodat je flink in kan slaan. Deze week zijn de favorieten van Ralph Moorman te koop, een bekend diĆ«tist en schrijver van “de hormoonfactor”. 
Zo koop je bijvoorbeeld een pak havermout voor 1 in plaats van 2 euro, boekweitmeel voor 2,14 in plaats van 4,28 euro, ingevroren blauwe bessen voor 1,97 in plaats van 3,95 euro, kokosolie voor 3,44 in plaats van 66,9 euro of mayonaise voor 1,39 in plaats van 2,79 euro.

Mocht jezelf ook nog goede tips hebben, voeg ze vooral toe aan de comments!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten